Interview met Sander van Meggelen

3 mei 2017

Sander van Meggelen, 29 jaar en oprichter van Vergelijkgroep. Sinds dit jaar is hij al ruim tien jaar bezig als ondernemer. In dit interview vragen we hem naar zijn ervaringen met de groei van Vergelijkgroep, zijn toekomstvisie en de kantoor mascotte, zijn hond Nova.

Je bent nu 29 jaar en al tien jaar ondernemer, maar wat wilde je worden toen je tien jaar was?

Als tienjarige wilde ik graag uitvinder worden. Ik had toen het idee om één of ander systeem te bouwen wat onbeperkt energie op kon leveren. Dat is helaas nog niet gelukt en ben ik ook nog niet bij in de buurt gekomen. 🙂

Je hebt geen systeem uitgevonden om onbeperkt energie op te wekken, maar waarom heb je er voor gekozen om in de affiliate markt te ondernemen?

Ik zie mezelf zeker niet specifiek als een affiliate ondernemer, maar een groot deel van het huidige Vergelijkgroep verdienmodel loopt inderdaad via affiliate. Affiliate is een hele mooie manier om op een onafhankelijke manier met behulp van tools, vorm en inhoud, een goed advies te kunnen geven. Het is laagdrempelig en in principe kan elk klein bedrijf, zonder een hoge investering, er zo mee aan de slag.

Hoe heb jij de groei van Vergelijkgroep ervaren?

Dit ging eigenlijk heel erg natuurlijk. Tien jaar geleden ben ik begonnen en deed ik alles zelf, van het bedenken, ontwerpen en programmeren van websites, tot linkbuilding en het onder houden van connecties met affiliate partijen. Op dat moment was ik een soort freelancer van mezelf. Ik kon de hele wereld over, ik kon overal werken en had een bepaald soort vrijheid.
 

Op een gegeven moment lever je wat vrijheid in om uiteindelijk een beter product en een betere service naar de consument te leveren. Je ziet een gat in de markt en ziet dat er meer kan, maar je weet : In je eentje kan dat gewoon niet.

Toen ging ik meer met freelancers werken die ik gedetailleerde opdrachten gaf, bijvoorbeeld wat ze moesten schrijven, hoeveel woorden, welke kopjes, etc. Hierbij gaf ik nog niet veel controle uit handen. Maar wanneer ik mijn eerste stagiaire in dienst nam kwam ik er achter dat deze manier van werken toch niet werkt. Ik kon niet meer overal controle over houden en moest taken gaan overdragen.

Later ging ik met medewerkers werken en toen merkte dat dit goed ging. Zowel de medewerker als ik zelf maakte groei door. Ik kwam er toen ook achter hoeveel kennis ik in die jaren had opgedaan en in mezelf had opgeborgen, zonder dat ik deze gedeeld had. Toen kwam eigenlijk in de fase dat ik zoveel mogelijk kennis moest gaan delen.

Had je in het begin geen moeite met het hebben van werknemers?

Nee! Ik was van tevoren vooral bang dat de kennis die ik zou overdragen weg zou lopen. Maar ik kwam er op een gegeven moment achter ik in de jaren zoveel kennis had opgebouwd dat die niet zomaar te kopiëren was. Dit was aan de ene kant een voordeel want de kennis loopt niet zomaar de deur uit. Maar aan de andere kant een nadeel, omdat er veel uitgehaald moet worden om deze kennis goed gedeeld te krijgen.

Naar mate het bedrijf groeit wordt het team ook steeds belangrijker. Hiervoor was ik veel meer op de websites zelf en de inhoud hiervan aan het sturen. Nu is het veel belangrijker wat voor team we hebben, wat voor expertise hebben de medewerkers en hoe kunnen we die verder helpen. We zijn veel meer aan het sturen op de samenstelling van het team, dan op de inhoud van de websites, want uiteindelijk maakt het team de inhoud.

Op de website zien we je hond, Nova. Is zij ook een onderdeel van het team?

Ik denk dat een hond op het kantoor er voor zorgt dat we niet te corporate en te strak worden. Ondanks dat we steeds professioneler worden is het belangrijk om er een jong en dynamisch gevoel in te houden, naast de aanwezigheid van Nova helpt de humor van het team daar ook in mee.

Hoe zie je de toekomst van Vergelijkgroep?

De groei van Vergelijkgroep stelt ons in staat om veel meer dingen te proberen en veel meer dingen verder uit te zoeken. Voorheen konden we twee dingen proberen maar als die mislukte stond heel het bedrijf stil. Nu kunnen we veel meer innoveren binnen de markten waar we nu actief zijn maar ook proberen om nieuwe markten te betreden.

Websites maken we nu al 10 jaar, daar zijn we goed in. We zien ook hoe belangrijk het is om een toegevoegde waarde te zijn voor consumenten. Sinds kort zijn we ook begonnen met het ontwikkelen van eigen software zoals eigen vergelijkingssystemen. Deze software stellen we beschikbaar voor derden maar gebruiken we ook op onze eigen websites.

We hebben in de planning staan dat we richting het einde van dit jaar nog meer nieuwe en innovatieve projecten gaan starten. We hebben een hele hoop ideeën en daar komen er vast nog heel veel bij.

Geef een reactie